Actions

عشر اقتراحات لتعلم اللغة العربية

< Ten suggestions for language learning
Kató Lomb.jpg
Dieci consigli per imparare una lingua Dieci consigli per imparare una lingua
Diez sugerencias para aprender idiomas Diez sugerencias para aprender idiomas
Kieltenopiskelun 10 käskyä Kieltenopiskelun 10 käskyä
Mit Übersetzungs-Tools Mit Übersetzungs-Tools
... further results
.كاتو لومب قدمت صيغة بسيطة تحدد نتائج اكتساب اللغة، وهي: الوقت المنقضي + الفائدة = النتيجة
  1. اقض الوقت في اللهو مع اللغة كل يوم- إذا لم يكن هناك متسع من الوقت، فعلى الأقل حدد عشرة دقائق من حوار مع نفسك في اللغة. ساعات الصباح قيمة بشكل خاص في هذا الصدد: العصفور الذي يصل باكراً يحصل على كلمته
  2. إذا ضعف حماسك للدراسة بشكل سريع، لا تضغط على نفسك، ولكن لا توقف الدراسة أيضاً. انتقل إلى شكل آخر من أشكال الدراسة: على سبيل المثال، انتقل .من القراءة إلى الاستماع للراديو، وانتقل من التدريبات والربامج التعليمية لتصفح القاموس
  3. لا تقم بتعلم تعابير كلامية بحد ذاتها، بدلاً عن هذا تعلم الكلمات والمواد النحوية.
  4. احتفظ بعبارات جاهزة على هامش النص الخاص بك، حيث يمكن استخدامها في محادثاتك.
  5. حتى الدماغ المتعب، يجد قسطاً من الراحة والاسترخاء في الترجمة العفوية السريعة للوحات الإعلانات المومضة والأرقام على المداخل ومن مقتطفات .المحادثات المسموعة... إلخ.وذلك لمجرد التسلية
  6. احفظ فقط ما تم تصحيحه من قبل المدرس. لا تعاود قراءة النصوص التي كتبتها والتي لم تخضع للتدقيق والتصحيح وذلك حتى تمنع ترسخ جذورها في عقلك. إذا كنت تقوم بالدراسة لوحدك، فكل مقطع يتم حفظه يجب أن يأخذ حيزاً يمنع إمكانية حدوث أي خطأ.
  7. "احفظ دائما ً المصطلحات في صيغة تصريف المفرد. على سبيل المثال: "لقد قمت بسحب قدمك فقط"، "لقد ساعدني في النهوض.
  8. اللغة الأجنبية كالقلعة. أحسن طريقة لاقتحامها هي الهجوم من كافة الأطراف في آن معاً: عن طريق الصحف، الراديو، والأفلام، والمقالات التقنية والعلمية، والكتب المدرسية، أو عن طريق الزوار من حولك
  9. لا تجعل خوفك من الوقوع في الأخطاء يمنعك من المحادثة. ولكن لا تطلب من محدثك أن يقوم بالتصحيح لك. الأهم من هذا أن لا تكون منزعجاً إذا حاول محدثتك أو محدثك أن يلزمك بالتصحيح، وهذا احتمال بعيد على كل حال.
  10. كن على قناعة قوية أنك عبقري لغوي. فإذا تبين لك عكس هذا، ألق باللوم على اللغة المزعجة التي كنت تهدف لإتقانها، على القواميس، أو على ذاك الكتاب الصغير. ولكن إياك أن تلقي اللوم على نفسك.

Kato Lomb offered a simple formula that determines the outcome of language acquisition. Here it is: elapsed time + interest = result.

  1. Spend time tinkering with the language every day - if there is no more time available, then at least to the extent of a ten-minute monologue. Morning hours are especially valuable in this respect: the early bird catches the word!
  2. If your enthusiasm for studying flags too quickly, don’t force the issue but don’t stop altogether either. Move to some other form of studying, e.g., instead of reading, listen to the radio; instead of assignment writing, poke about in the dictionary, etc.
  3. Never learn isolated units of speech, but rather learn words and grammatical elements in context.
  4. Write phrases in the margins of your text and use them as "prefabricated elements" in your conversations.
  5. Even a tired brain finds rest and relaxation in quick, impromptu translations of billboard advertisements flashing by, of numbers over doorways, of snippets of overheard conversations, etc., just for its own amusement.
  6. Memorize only that which has been corrected by a teacher. Do not keep reading texts you have written that have not been proofread and corrected so as to keep mistakes from taking root in your mind. If you study on your own, each segment to be memorized should be kept to a size that precludes the possibility of errors.
  7. Always memorize idiomatic expressions in the first person singular. For example, "I am only pulling your leg." Or else: "Il m’a pose un lapin" - "He stood me up."
  8. A foreign language is a castle. It is advisable to attack it on all fronts at once: via newspapers, the radio, un-dubbed movies, technical or scientific articles, textbooks, or via a visitor at your neighbor’s.
  9. Do not let the fear of making mistakes keep you from speaking, but do ask your conversation partner to correct you. Most importantly, don’t get peeved if he or she actually obliges you - a remote possibility, anyway.
  10. Be firmly convinced that you are a linguistic genius. If the facts demonstrate otherwise, heap blame on the pesky language you aim to master, on the dictionaries, or on this little book, not on yourself.